LECZYMY JELITA DIETĄ FODMAP

 

Poza eliminacją glutenu, cukru i mleka, kilka tygodni temu z diety Syna wyeliminowaliśmy również produkty o wysokiej zawartości FODMAP. Nazwa FODMAP to skrót od Fermentujących Oligo-, Di i Monosacharydów oraz Poliakoholi (alkohole polihydroksylowe) – są to węglowodany i pochodne od nich alkohole oporne na trawienie, o niskim stopniu wchłaniania w przewodzie pokarmowym ulegające szybkiej fermentacji w jelitach. Duże ilości tych substancji w produktach powodują, że organizm nie może ich strawić i wchłonąć, co powoduje objawy ze strony przewodu pokarmowego. Mogą one też wpływać na namnażanie się niepożądanych bakterii i grzybów w jelitach.

Dieta z całkowitych wykluczeniem produktów o wysokiej zawartości FODMAP została zalecona T. przez lekarza DAN! na podstawie wyników CSA (badanie pozwalające ocenić środowisko jelit, prawidłowość w funkcjonowaniu wątroby i trzustki) na minimum 6-8 tygodni, maksimum 3 miesiące. Zalecenia dietetyczne, które otrzymaliśmy zajmowały kilkanaście stron A4 (dot. m.in. dozwolonych ilości poszczególnych produktów o małej zawartości FODMAP oraz sposobu ich przygotowania),  więc tu przedstawię tylko podstawowe jej założenia.

Do FODMAP zaliczamy

  • fruktozę – m.in. w owocach, miodzie, syropie glukozowo-fruktozowym, syropie kukurydzianym,
  • laktozę – w produktach mlecznych,
  • fruktooligosacharydy (FOS) –  w pszenicy, czosnku, cebuli, kapuście, porze,
  • galaktooligosacharydy (GOS) – w suchych nasionach roślin strączkowych,
  • poliole, czyli alkohole polihydroksylowe – alkohole cukrowe takie jak sorbitol, mannitol, ksylitol i maltitol, występujące m.in. w jabłkach, gruszkach, wiśniach, nektarynkach, brzoskwiniach, śliwkach, arbuzach, grzybach, kalafiorze.

Produkty o małej zawartości FODMAP

  • Mięso/źródła białka – jaja, ryby, mięso (mięso ekologiczne, pochodzące od zwierząt, które nie są hodowane masowo i karmione przemysłową paszą).
  • Produkty mleczne/zamienniki – mleka i jogurty roślinne (migdałowe, jaglane, z orzechów włoskich, ryżowe).
  • Zboża – ziemniaki, komosa ryżowa, amarantus, ryż, gryka, owies, batat, kasza jaglana, mąka kokosowa – w małych ilościach.
  • Owoce – banany, żurawina, winogrona, kiwi, porzeczki, cytryny, limonki, mandarynki, pomarańcze, jagody, melony, ananasy, rabarbar, maliny, truskawki, oliwki, rodzynki, suszona żurawina i banany.
  • Warzywa – kiełki, papryka, kapusta chińska i pekińska, ogórek, kabaczek, bakłażan, fasolka szparagowa, kukurydza surowa, sałaty, rukola, jarmuż, zielone części pora, marchewki, rzodkiewki, pomidory, cukinia, koper włoski, liście cykorii, dynia, seler – korzeń, pietruszka, szpinak, rzepa, zielona fasolka, szczypiorek, imbir, kiszonki.
  • Orzechy, pestki i ziarna – orzechy włoskie, brazylijskie, pekan, ziarna sezamu, pestki dyni, nasiona słonecznika, migdały, kokos, siemię lniane, nasiona chia, mak.
  • Dodatki – woda kokosowa, kakao naturalne, stewia.

Produkty zawierające dużą ilość FODMAP

  • Mięso/źródła białka – produkty przetworzone (w większości przypadków zawierają niedozwolone dodatki tj. syrop glukozowo-fruktozowy, laktozę, pszenicę, cebulę czy czosnek), wszystkie nasiona roślin strączkowych.
  • Przetwory mleczne/zamienniki – produkty mleczne, mleko sojowe i owsiane.
  • Zboża – żyto, pszenica, jęczmień, orkisz i wszystkie produkty z nich wytworzone.
  • Owoce – jabłka, wiśnie, grejpfruty, morele, jeżyny, owoce w puszkach, suszone owoce, daktyle, figi, mango, jagody goji, nektarynki, brzoskwinie, gruszki, śliwki, kaki, arbuzy, liczi i awokado.
  • Warzywa – karczochy, kalafiory, grzyby, groszek cukrowy, cebule, czosnek, szparagi, brokuły, brukselka, buraki, kapusta, zielony groszek, białe części pora, seler naciowy, topinambur, kukurydza.
  • Orzechy – nerkowce, pistacje.
  • Dodatki – syrop z agawy, miód, syrop glukozowo-fruktozowy, cukier kokosowy, słodziki, karob.
  • Napoje – soki owocowe z owoców o wysokiej zawartości FODMAP, z dodatkiem syropu glukozowo-fruktozowego, napoje gazowane.

W przypadku T. szczególną uwagę zwrócono nam na stopniowe zwiększanie ilości płynów, warzyw (a zmniejszenie ilości owoców) oraz tłuszczu pochodzącego z oleju kokosowego, oliwy z oliwek, oleju lnianego, orzechów i jaj. W kolejnych tygodniach mamy pojedynczo prowadzać nowe produkty i obserwować, czy nie pojawią się niepożądane objawy oraz wykonać badanie Organix, które pozwoli określić prawidłowość przebiegu procesów metabolicznych w komórkach.

 

  • Autorem zdjęcia i właścicielem kociołka jest Malcolm.
10

Podobne wpisy

Komentarze (2)

  • Daria 2 miesiące ago Reply

    jakie badania wykonujecie w trakcie wprowadzania fodmap?

    Autystycznie Empatycznie 2 miesiące ago Reply

    Przed wprowadzeniem diety wykonaliśmy badanie CSA – Comprehensive Stool Analysis – kompleksowe badanie kału, a po kilku tygodniach doktor zaleciła jeszcze Clostridium Difficile – Toksyny A i B oraz badania w kierunku zakażenia Yersinia i w kierunku Campylobacter.

Zostaw komentarz